Üllatusi ikka juhtub, ootamatuid. Mõni asi lihtsalt potsatab sülle ja äkki. Ja selle eest suured tänud Norra saatkonna tüdrukutele, Piretile ja Annely´le.
Kui ma veel alustasin Norras reisimist, siis hakkasid silma puna-valged, musta korstnaga laevad, suure H tähega. Väike kodutöö ja saigi selgeks, et tegemist on pikki Norra rannikut kurseeriva laevaliini ja firmaga, mille nimeks Hurtigruten. Autoreisil Lofootidele, oli juba lähem kohtuminenende laevadega. Nimelt sõidab selle firma laev läbi Raftsundeti väina ja meie kämpingus on see suurim õine elamus. See on ikka võimas vaatepilt, kui kitsast väinast selline korruselamu läbi popsub.
Hurtingruten ja Fram Tallinnas. Kas oleks võinud kunagi arvata, et neid laevu Norra rannas vaadates, kunagi ühel neist ise saad käia? Ma ei hakkagi rääkima, et kui lahe oleks sellega üks reis teha, see on pigem kauge unistus. Aga külastada üht laeva ennast, siin Tallinnas, see võimalus meil tekkis . Ja meie pisike grupp, Norra Sõbrad MTÜ sai kenasti turismifirma esindajate vahele paigutatud.
Nii, sõit sadamasse ja läbinud tollipunkti, siis laevas kontrolli ja olimegi sees. Saime tuttavaks ja surusime käppa Norra saadikuga Eestis (Stein Vegard Hagen). Tähtsaid tegelasi sibas veel edasi- tagasi, silma jäid löpuks laeva kapten ja firma juht. Kahjuks mul nimede peale mälu ei ole, eriti veel Norra nimede:)
Esiteks tegi firmas töötav eesti tüdruk meile lühitutvustuse Hurtigruteni firma reisidest. Põhiline on liin Bergen- Kirkenes- Bergen, selle liini lõi omal ajal Richard With ja üle saja aasta tagasi. Meie viibime H- firma kõige uuemal laeval ja see kurseerib põhiliselt Antarktikas ja Arktikas. Ühe otsa sõit, nt. Bergen- Kirkenes võtab aega 6-7 päeva, külastatakse 34 sadamat. Suvel on laevade täituvus pea 100% ja laevad väljuvad iga päev “mõlemast otsast” Firma omab 11 laeva. Aga kõigest sellest saab lähemalt lugeda nende kodulehelt. Igatahes sain suure äratundmisröömu osaliseks, olin aastaid neid laevu “jälitanud” pikki Norra rannikut ja on ainult mõni üksik linn- sadam, kus ma pole veel käinud..
Pärast sissejuhatust läks lahti, minu jaoks kõige põnevam osa. Mis laeva sees on? Pean mainima, et laev ei ole suur, Tallinki laevad seal kõrval olid hiiglased. Samas on Fram väga kodune, hubane, rahulik. Selle lühikese visiidi jooksul tekkis äärmiselt soe tunne, millegagi polnud üle pakutud, midagi polnud ka puudu. Istud mugavates toolides ja vaatad aknast välja, kasvõi 360 kraadi. Kas kujutate ette, kui see laev nüüd fjordide vahel seikleb, millised on vaated??? …
…. või lähed õue tekile ja lebad lamamistoolis, või kui peaks lund ja rahet sadama ja külm tuul uluma, siis ronid kuuma mullivanni ja imetled rannikut nagu need kuulsad jaapani ahvid kuumaveeallikas. Või, kui leiad et, sind on paksuks söödetud- lähed jahigistad natuke jõusaalis. Internet ja TV, mängud, raamatukogu. Ei jäänud silma lärmakad baarid, pikki koridore mänguautomaadid ja purjus- suits- hambus tegelased laevalael. Ei kaubanduskeskusi. Sa oled tulnud puhkama ja nautima seda täiel rinnal!
Kajutid, nagu kajutid ikka, oli erinevaid variante, eri hinnaklassis. Nii nagu ikka selle luksusega, kellel rahakott paksem, näeb fjordi ilusa värvilisena, kellel raha napib, kujutab endale seda lihtsalt ette 🙂
Kaptenisild- see on juba poiste koht. Ega tüdrukud saa arugi, mis ja milleks. Suurt rooliratast polnud kusagil. Laeva juhitakse nagu arvutimängu, joistikud ja ekraanipuuted. Ekraanil kogu inf, laeva enda kiirused- asukohad, teiste laevade kujutised ja nimed ekraanil. Sügavused, teed, jne jne, kõik mis vaja. Nupuvärk. Seal tahaks olla muidugi, kui Fram ise liigub, siis näeks ka seda tegevust. Aga paar tähelepanekut. Esiteks leidsin ma vähe kõrvalt kaardilaua, kus vanad armsad paberist kaardid ja sinna oli hariliku pliiatsiga tehtud mõned märkused meie majakate kohta jne. Ja tavalise binokli leidsin ka. Kindlasti on kaptenil igaksjuhuks taskus kompass, na vsjakoje :))
Süüa antakse laeval hästi ja nagu mainiti, siis toidukaup on alati värske, igas sadamas täiendatakse varusid. Ja sööma kutsuti meidki. Peaaegu oleks sellest tegevusest loobunud, sest minuga kaasas olevad tüdrukud tahtsid kuhugi kiirelt jõuda… aga nad unustasid ennast lihtsalt laevale. Kui Fram oleks praegu ankru tõstnud ja Gröönimaa suunas kimanud, oleks me veel laeval. Mina proovisin kalasupi ära ja sain jälle uue maitse- elamuse. Hea oli, väga hea oli. Nüüd ma tean, miks spordisaalid siin on.
Põhjus, miks me laevale kauemaks jäime ja milles tüdrkud ka mind süüdistasid (kuna üks ei jõudnud teab kuhu ja teine ka ei tea kuhu), oli minus. Õigemini minu uudishimus: mis on “karul kõhus” Ootasin, kuni meid ka kuhugi masinate juurde viiakse, aga kuna seda ohtu eriti ei tekkinud, siis läksin ja lihtsalt küsisin. Poiste värk, tahavad ju teada, kuidas asi töötab. Saime privaatekskursiooni laeva südamesse, seda mida me tavaliselt ei näe. Teejuhiks esimene motorist. Väike ruum ja jälle pult: siit käib kogu laeva kontroll süsteemide üle, kus ja kui palju elektrit, kus ja kui palju vett, san. sõlmed, kütted jne jne.
Ja mootoriruum. 4 võimsat diiselmootorit annavad oma jõu generaatorile, millest siis vool lahinal jookseb elektrimootoritesse ja need omakorda panevad pöörlema kogu elu laeval, k.a. sõukruvid laeva all.
Hetkel podises üks mootor tööd teha, noh see üks mootor on nii aiamaja suurune.
Kuna müra ikkagi oli, siis suundusime remondimeeste tuppa, et juttu edasi puhuda. Töökoda ise: lihtsam on küsida: mida seal pole. Keevitusaparaat, treipink ja puurpink. Kõikvöimalikud tööriistad, võtmed- tõmmitsad- klambrid. Kõrval ladu materjaliga, plekk-toru-latt rauda, aluminiumi, roostevaba. Ja on neil ka oma kuldete kätega meistrimees. Sai arutatud teemal, et kui see laev peaks kuskile jäävangi jääma, et kaua ta vastu peaks … teejuht hakkas naerma ja vastas et, kaua kaua.
Otse loomulikult oli laeval ka muuseum, vana hea Frami mälestuseks. Fotod- eksponaadid. Igatahes lendasid need tunnid laevas oi, kui kiirelt ja hea võimalus teil armsad eestlased sinna pääseda ja lausa Norra ranniku reisile, on osaleda NS MTÜ korraldataval fotokonkursil ja võita sealt see peaauhind! 🙂
Suured suured tänud asjaosalistele, kes meid sinna vahvale laevale aitasid ja superelamuse meile lõid. Kinkisin H firma juhile pildid, mis on eri aegadel mul Hurtigruteni laevadest Norras tehtud! Tema kinkis mulle vastu firma DVD vastu. Lahe!
Raimond.
Hurtigruteni ajaloost, tegevusest jms. loe siit